Language:

Search

הסוף לעידן הגג הפתוח? יצרניות הרכב הגדולות מצמצמות את דגמי הקבריולט

הסוף לעידן הגג הפתוח? יצרניות הרכב הגדולות מצמצמות את דגמי הקבריולט

הסוף לעידן הגג הפתוח? יצרניות הרכב הגדולות מצמצמות את דגמי הקבריולט

האם אנחנו עדים לסוף עידן? בשנים האחרונות, יותר ויותר הודעות שקטות – לעיתים בין השורות, לעיתים כהצהרה ברורה – יוצאות ממחלקות הדוברות של יצרניות הרכב הגדולות: דגם זה בייצור אחרון, דגם אחר לא יחודש, סדרה נוספת מבוטלת. הקבריולט, הרכב שכולו סמל לחופש, סטייל ואהבת הדרך, מוצא את עצמו נדחק לפינה.

מה שהתחיל כרמז לפני עשור, עם ירידה מתונה במספר הדגמים המוצעים לציבור, הפך בשנתיים האחרונות למגמה ברורה. BMW הודיעה כי ה-Z4 הקרובה תהיה האחרונה, אאודי סגרה את פס הייצור של ה-TT רודסטר, ופורשה דיברה לראשונה על כך שגם העתיד של ה-Boxster הפתוח עלול להיות חשמלי בלבד – ואולי בכלל ייעלם מהשוק.

למה זה קורה? לא מדובר רק בשיקולים כלכליים. נכון, המכירות של קבריולט צנחו בעשור האחרון בכ-40% בשוק האירופי ובכ-60% בצפון אמריקה. הציבור מחפש רכבים אחרים: רכבי פנאי, SUV ענקיים שמרגישים "בטוחים" יותר, פחות חשופים. חברות הרכב לא רוצות להשקיע בפיתוח ובאישורים של רכבים שמוכרים פחות.

אבל יש כאן גם עניין אחר – השינויים בהנדסת הרכב. המעבר המהיר לרכבים חשמליים הפך את הפלטפורמות המסורתיות למורכבות יותר לייצור במבנה פתוח. הסוללות כבדות, השלדה חייבת להיות מחוזקת יותר, והמרווח הכללי קטן – מה שמייקר מאוד את פיתוח הקבריולט, שבין כה נמכר בכמויות נמוכות.

לצד כל אלו, שיקולים רגולטוריים. תקנות בטיחות חדשות באירופה ובארה"ב מקשות מאוד על אישור דגמים פתוחים, במיוחד כשמדובר ברכבים ללא קשת בטיחות קבועה.

התגובות של הקהל לא איחרו לבוא. קהילות מעריצים, פורומים וקבוצות פייסבוק ברחבי העולם געשו. חובבי הקבריולט מרגישים שגונבים מהם לא רק מוצר – אלא דרך חיים. "זה לא רק הרכב", כתב גולש בקבוצת קבריולט ישראל, "זה התחושה שאתה בורח לרגע מהעולם, פותח את הגג ונותן לשמש ולרוח להזכיר לך שאתה חי."

גם בישראל המגמה מורגשת. היבואנים מדווחים על ירידה דרמטית בביקוש לרכבי קבריולט חדשים, ומחירי היד השנייה – בעיקר לדגמים מבוקשים כמו ה-MX-5, Z4 או ה-Audi TT – עולים בצורה חדה. נראה כי הקהל מבין: ההזדמנות להחזיק קבריולט מודרני הולכת ואוזלת.

יחד עם זאת, לא הכל קודר. ישנם יצרנים בוטיקיים, כמו Morgan הבריטית או Caterham, שממשיכים לייצר רכבי נהיגה טהורים, פתוחים, ללא טכנולוגיה מיותרת ועם דגש על חוויית הנהיגה עצמה. אבל אלו דגמים שמיועדים לקהל מצומצם מאוד, ובמחירים גבוהים מאוד.

ומה בעתיד? מומחי תעשיית הרכב מעריכים כי הקבריולט לא ייעלם לחלוטין – הוא פשוט יהפוך למוצר נישה יוקרתי, יקר מאוד, שמיועד לחובבי נהיגה אמיתיים או לאספנים בלבד. כמו שמכונית ידנית הפכה לדבר נדיר, כך גם הקבריולט יתפס כמשהו מהעבר, חוויה נוסטלגית לעשירים בלבד.

אבל בינתיים, בישראל ובעולם – השמש עדיין זורחת, הכביש פתוח, והרוח עוד מחכה לכם מעבר לפינה. מי שמבין, יודע: זה הזמן לעלות על ההגה וליהנות כל עוד אפשר.

חן אביטן

חן אביטן

שלום,

שמי חן אביטן, ואני מקדישה את זמני ליצירת חוויות בלתי נשכחות. אני גאה להציג את קבוצת "קרביולט ישראל" – קבוצה חדשה שנוסדה כדי לחגוג את מכוניות הקבריולה המדהימות בישראל ובעולם. במהלך המסע שלנו, יצרנו קשרים עם חובבי רכב רבים וחברים מכל העולם, ועכשיו אנחנו בונים את הנוכחות שלנו כאן בישראל.

הקבוצה שלנו היא אקסקלוסיבית, ונועדה להציע הזדמנויות ייחודיות. בקרוב נשיק אפליקציה שתאפשר לכם גישה לעסקים, מסעדות ובתי מלון מהשורה הראשונה בישראל, והכל במחירים מיוחדים .שאנחנו, כקהילה, יכולים להשיג

הצטרפו אלינו ותהיו חלק מקהילה יוקרתית שבה יוקרה ופאר נפגשים עם מחירים נוחים.