Language:

Search

האם תקנות האקלים החדשות יחסלו את רכבי הקבריולט?

האם תקנות האקלים החדשות יחסלו את רכבי הקבריולט?

האם תקנות האקלים החדשות יחסלו את רכבי הקבריולט?

2025 עומדת להיות שנה דרמטית לשוק הרכב העולמי – ולא רק בגלל המהפכה החשמלית. מאחורי הקלעים של תעשיית הרכב מתבשל שינוי עמוק יותר, שקט יותר, אך כזה שעלול להשפיע במיוחד על קהילת חובבי הקבריולט: רגולציות אקלימיות חדשות שמאיימות לשים סוף לעידן הבנזין והגג הפתוח.

לאחרונה, האיחוד האירופי הודיע רשמית כי החל מ-2035 ייאסר לחלוטין שיווק רכבי בנזין ודיזל חדשים באירופה. מדינות נוספות, כמו ארה"ב, קנדה, יפן ואפילו ישראל – כבר הודיעו כי יאמצו מדיניות דומה בתוך עשור.

אבל מה זה אומר בפועל עבור שוק הקבריולט? הרי הדגמים הפתוחים מהווים נתח קטן יחסית מהשוק – פחות מ-1.5% מהמכירות העולמיות. אז מדוע הם בסכנה?

התשובה פשוטה: יצרניות הרכב מעדיפות להשקיע את התקציבים שלהן בדגמים המוניים, שמאפשרים להן לעמוד ביעדי הפליטה החדשים. כאשר התקנות מחייבות אותן להפחית את סך פליטת ה-CO2 של כל הצי שלהן, אין להן אינטרס להמשיך לייצר דגמים קטנים, פתוחים, עם מנועי בעירה שמוכרים בכמויות מזעריות.

בשנתיים האחרונות כבר ראינו את ההשלכות. מאזדה הודיעה כי ה-MX-5 הבאה תהיה ככל הנראה היברידית, ולאחר מכן – חשמלית. אאודי ביטלה את ה-TT רודסטר. ב.מ.וו הודיעה כי לא תשקול פיתוח דגם פתוח חדש לאחר ה-Z4 הנוכחית. אפילו פורשה, סמל החירות על גלגלים, בוחנת ברצינות הפסקת הייצור של גרסאות קבריולט בנזין בעתיד הקרוב.

המצב הזה יוצר מציאות חדשה – לא רק באירופה וארה"ב, אלא גם כאן בישראל. משרד האנרגיה והגנת הסביבה כבר הצהיר כי ב-2030 יוגבל מאוד הייבוא של רכבי בעירה פנימית, ובשלב מסוים ייתכן כי לא יאושרו כלל רכבים מהסוג הזה. מה זה אומר מבחינת חובבי הקבריולט בארץ? ככל הנראה, אם אתם חולמים לקנות קבריולט חדש – תצטרכו למהר מאוד.

אלא שיש מי שרואה גם הזדמנות במצב. חלק מהיצרנים הקטנים והעצמאיים, כמו Morgan או Alpine, כבר החלו לדבר על פיתוח דגמים פתוחים קלים במיוחד, עם הנעה חשמלית, שאמנם לא יחליפו את החוויה של מנוע בעירה, אך ינסו לשמר את ההרגשה הייחודית של רכב פתוח וחופשי.

ולמרות כל התחזיות, יש גם מי שמסרב להיכנע. קהילות נהגים ברחבי העולם החלו להתאגד נגד התקנות, בטענה שמדובר במחיקת תרבות שלמה של אהבת נהיגה. עצומות, קבוצות פייסבוק וקמפיינים ברשת קוראים לממשלות להשאיר חריגים לקבריולט ולקלאסיקות מוטוריות.

האם זה יספיק? ייתכן שלא. המדיניות העולמית ברורה – צמצום פליטות בכל מחיר. אבל דבר אחד בטוח: ככל שהעידן הזה מתקרב לסופו, כך עולה הערך של כל קבריולט ישן וטוב, שממשיך להזכיר לנו איך מרגישה דרך פתוחה באמת.

אז לפני שהכל הופך לשקט מדי, דיגיטלי מדי וירוק מדי – זה הזמן להניע, לפתוח את הגג ולצאת לכביש. כי החופש הזה לא יישאר כאן לנצח.

חן אביטן

חן אביטן

שלום,

שמי חן אביטן, ואני מקדישה את זמני ליצירת חוויות בלתי נשכחות. אני גאה להציג את קבוצת "קרביולט ישראל" – קבוצה חדשה שנוסדה כדי לחגוג את מכוניות הקבריולה המדהימות בישראל ובעולם. במהלך המסע שלנו, יצרנו קשרים עם חובבי רכב רבים וחברים מכל העולם, ועכשיו אנחנו בונים את הנוכחות שלנו כאן בישראל.

הקבוצה שלנו היא אקסקלוסיבית, ונועדה להציע הזדמנויות ייחודיות. בקרוב נשיק אפליקציה שתאפשר לכם גישה לעסקים, מסעדות ובתי מלון מהשורה הראשונה בישראל, והכל במחירים מיוחדים .שאנחנו, כקהילה, יכולים להשיג

הצטרפו אלינו ותהיו חלק מקהילה יוקרתית שבה יוקרה ופאר נפגשים עם מחירים נוחים.